Transport

Når en elev indskrives på Ullerødskolen, tages der samtidigt stilling til bevilling af kørsel mellem hjem og skole. De fleste af vores elever kommer med skolebus hver dag.

Ullerødskolen har et tæt og velfungerende samarbejde med det firma, der varetager kørslen af vores elever. Chaufførerne bliver vigtige personer, som er med til at skabe en tryg og forudsigelig ramme omkring det at komme i skole.

Efter indskrivningsmødet konktakter Ullerødskolen det firma, som står for kørslen, og melder eleven til det aftalte grundskema. Derefter er det forældrene selv som står for kontakten.

Forældrene oplyses om afhentningstidspunkt om morgenen, der passer med at eleverne skal møde på skolen mellem kl. 7.45 og 8.00.

På Ullerødskolen er der fælles hjemkørsler enten kl. 15 eller kl. 16.30 – alt efter om eleven er i det udvidede fritidstilbud eller ej.

Man er selvfølgelig velkommen til selv at stå for kørsel til eller fra skole, hvis det passer bedst ind i hverdagen.

Det er vigtigt, at forældrene giver Bilcentralen besked, hvis et barn ikke er i skole eller bliver hentet tidligere.

Hvis kun den ene forælder er bosiddende i bevillingskommunen

Man skal være opmærksom på, at hvis kun den ene af forældrene bor i skoledistriktet, gælder kommunens befordringsforpligtelse kun til dette hjem.

Hvis man har valgt Ullerødskolen på frit skolevalg

Hvis man har valgt Ullerødskolen efter reglerne omkring frit skolevalg, gælder kommunens befordringsforpligtelse ikke, og forældrene skal selv stå for transporten. Dette gælder for hele elevens skoleforløb

Selvtransport

Det er en løbende drøftelse mellem elev, forældre, skole og henvisende kommune, om eleven er klar til at være selvtransporterende – eller hvordan man når dertil.

På Ullerødskolen arbejdes der på at eleverne i et så vidt omfang som muligt øver sig på at blive selvtransporterende. Det forudsætter selvfølgelig, at eleven er klar til denne udfordring og at transporttiden er acceptabel.

Vi ser det som en vigtig kompetence, at man øver sig på at blive så selvstændig og selvhjulpen, som man kan. Det giver eleverne selvværd og en større frihed, når de bliver i stand til selv at planlægge og gennemføre rejser med offentlig transport. Da mange af vores elever går videre til efterskoler og ungdomsuddannelser, er det også en kompetence, som gør dem mere trygge i overgangen.

Såfremt man er klar til at benytte offentlig transport, kan der søges om et skolebuskort. PPR skal bevilge kørslen, hvorefter Ullerødskolen bestiller et skolebuskort til eleven. (Det er vigtigt at elevens navn står på postkassen, når man har bestilt et skolebuskort – ellers bliver det ikke leveret.)

Buslinjer som stopper ved Ullerødskolen er 150S og 354.