Skolens fysiske rammer

Ullerødskolen ligger på 1. sal på Kokkedal Skole afd. Vest. Skolen fungerer i hverdagen som en fysisk afgrænset enhed med egen skolegård, egne klasselokaler og opholds-/aktivitetsrum.

Vi har et tæt og velfungerende samarbejde med Kokkedal Skole, og ser mange fordele i at være placeret på en folkeskole. Vi kan på den ene side sikre vores elever det lille, afgrænsede og skærmede skolemiljø, de har behov for. På den anden side er det let tilgængeligt at udvide elevernes verden i takt med at de bliver klar til det.

Hver klasse har sit eget klasselokale med tilstødende grupperum.  Gruppelokalerne sikrer, at vi altid kan holddele klasserne eller give eleverne mulighed for at trække sig, hvis de har behov for en pause. I de yngste klasser er der desuden tilknyttet eget toilet, da de skal støttes tættere i forhold til selvorganisering og hygiejne. For nogen er der også en tryghed i, at man ikke skal bevæge sig langt væk fra klassen for at gå på toilet.

Undervisningsmiljøerne er visuelt understøttet. Den visuelle understøttelse er til stede i alle klassemiljøer, men kan antage forskellig form og udtryk alt efter elevernes alder og behov. Den visuelle understøttelse bidrager til en oplevelse af forudsigelighed og struktur, hvilket giver tryghed for vores elever og kan støtte dem i de skift, der er i løbet af en skoledag. Det hjælper eleven til at fastholde informationer, da de ofte er bedre til at huske i billeder end i ord. Den understøtter elevens oplevelse af at kunne klare sig selv, da de ikke bliver så afhængig af kontinuerlig voksenstøtte for at orientere sig.

Eleverne har individuelle arbejdspladser i de fleste af klasserne, så der tages højde for deres behov for sansemæssig afskærmning. Afskærmningen kan give den fornødne ro til at koncentrere sig om skolearbejdet. For nogen elever bliver den individuelle arbejdsplads en base, som også bruges i løbet af dagen, når der opstår behov for en pause.

Ullerødskolen benytter Kokkedal skoles faglokaler i fag som idræt, fysik/kemi, musik, madkundskab og billedkunst. Derudover har vi mulighed for at benytte Kokkedal skoles kantine og bibliotek. Dette byder på gode muligheder for at eleverne bevæger sig lidt udenfor den helt lille ramme.

Vores egen skolegård bliver benyttet flittigt både i skoletiden og i det udvidede fritidstilbud. Skolegården er afgrænset fra Kokkedal skole, og fungerer således som et lille og trygt miljø for vores elever. I skolegården er der boldbur, moon-cars, bålplads, gynger, sandkasse, klatrestativ mm.

Skolen har sin egen skolehave med høns, der bliver inddraget aktivt i forhold til undervisning – og nogle gange specifikt i forhold til enkelte elever.

Ullerødskolens nærområde bliver også brugt aktivt. Skolen ligger tæt på indkøbsmuligheder og på offentlig transport med bus og tog, hvilket bliver inddraget i forhold til at udvide elevernes verden, træne hverdagslivsfærdigheder og kommunikative kompetencer.

e klh klassengang

båse