Socialfag

På Ullerødskolen skal undervisningen hvile på to ben – den faglige del og den socialfaglige del. Begge ben er vigtige i forhold til at støtte vores elever i deres udvikling som skoleelever og mennesker. Vi arbejder således med socialfaget, som en parallel læseplan til den øvrige undervisning.

Som mennesker er vi stort set altid i et socialt rum, der er kendetegnet ved enten synlige eller skjulte spilleregler: Det er til stede i fællesundervisningen og i gruppearbejde. Det er til stede, når man spiller et spil. Det er til stede i pauserne, hvor man leger, forhandler og udveksler ideer med jævnaldrende. Og det er til stede, når man er på tur og skal aflæse de sociale forventninger, som knytter sig til den kontekst, man er i.

Fælles for Ullerødskolens elever er, at de kan være udfordrede i forhold til social kommunikation og samspil. Det kan være sværere for dem at etablere og vedligeholde relationer, agere i en gruppe og at aflæse de underforståede sociale spilleregler. De har derfor i højere grad end andre behov for at blive støttet målrettet i deres sociale tænkning og i deres sociale færdigheder.

På Ullerødskolen er socialfag i perioder et decideret fag på skoleskemaet. Socialfaget er dog altid en nærværende og integreret del af hverdagen og den pædagogiske tilgang til eleverne. Det betyder, at vi altid har særlig opmærksomhed på at træne sociale aktiviteter, og på at gøre elevernes personlige sociale erfaringer tydelige for dem. Socialfaget er således indvævet i stort set alle aktiviteter, og kan derfor ikke kun konkretiseres med et antal afgrænsede timer på skemaet.

Vi arbejder bl.a. med eleverne løbende udvikler deres evne til perspektivtagning, deres fleksibilitet og samarbejdsevne, så de kan begå sig i den nære omverden, og i et ungdoms- og voksenliv efter Ullerødskolen.

Eksempler på konkrete socialfagsaktiviteter er fx selvforståelsesforløb, undervisning i autisme, undervisning i internetadfærd, trafiktræning og venskab. I socialfaget inddrages ofte materialer målrettet børn og unge med autisme, fx "Aktøren", "KAT-kassen" og robusthedsmaterialet fra Socialstyrelsen. Aktuelt arbejdes der med at implementere metoderne omkring Winners "Social Tænkning".

socialfag