Faglig undervisning

Den overordnede ramme for undervisningen

Ullerødskolens undervisning er tilrettelagt efter reglerne i folkeskoleloven. Der undervises i hele fagrækken fra 0. – 9. klasse.

Skoledagen er fra kl. 8-15. I udskolingen har nogle af klasserne "torsdagsklub", hvilket kan indebære en noget længere skoledag.

Undervisningsdifferentiering

Vores elever har meget forskellige forudsætninger for indlæring, hvilket stiller krav til omfattende undervisningsdifferentiering på alle klassetrin.

Elevernes faglige niveau er ikke altid svarende til klassetrinnet, og eleverne har ofte meget ujævne kompetencer inden for dele af fagene.

Derudover får vi en del elever, som har haft omfattende skolefravær i en længere periode, og derfor både mangler fagligt selvværd og selvtillid, samt har store faglige huller. Det tager tid både at etablere tryghed og tro på egne evner – hvilket vi ser som grundlæggende forudsætninger for at kunne modtage læring. Det kan derfor være nødvendigt for nogle elever at arbejde på et lavere fagligt niveau i en længere periode for at få den fornødne tro på, at man kan mestre en skoledag.

2. fremmedsprog

Aktuelt udbydes tysk som 2. fremmedsprog – ikke fransk.

Valgfag

Der udbydes de obligatoriske valgfag i 7. og 8. klasse. Aktuelt udbydes:

• musik
  • håndværk og design
  • madkundskab.

Karaktergivning

Der gives karakterer fra 8. klasse. For enkelte elever gives der dispensation for karaktergivning, det karaktergivning ikke vurderes hensigtsmæssigt i forhold til, hvor eleven er i sin faglige og/eller personlige udvikling.

Afgangsprøve

En stor del af vores elever bliver parate til at tage hele eller dele af afgangsprøven i 9. klasse. Der afvikles afgangsprøver på linje med afgangsprøverne i folkeskolen. Eleverne er dog tættere støttet op til prøverne, og der afholdes blandt andet ikke læseferie, som stiller store krav til selvorganisering og overblik.

Der vil dog også være elever, som fritages fra hele eller dele af afgangsprøven. Dette sker efter en konkret vurdering og i samarbejde med forældrene.

Uddannelsesvejledning

Ullerødskolen har tilknyttet en fast UU-vejleder med kompetence indenfor specialområdet. UU-vejlederen er ansat i Fredensborg kommune.

Eleverne tilknyttes UU-vejlederen fra og med 8. klasse. Aftaler om brobygnings- og praktikforløb indgås i samarbejde med UU-vejlederen.

Det er skolens UU-vejleder, som foretager uddannelsesparathedsvurderingen