Skolens elevgruppe

• Skolen er normeret til 64 elever og har på nuværende tidspunkt 10 klasser fra børnehaveklasse til 9. klasse.
  • Skolens målgruppe er elever med
    • Autismespektrumforstyrrelse (ASF) og med
    • Begavelse (IQ) indenfor normalområdet.

Autisme

Alle elever på Ullerødskolen har en autismediagnose. Autismediagnosen skal være elevens primære diagnose, da det er de behov som følger af autismen, som undervisningsmiljøet primært er indrettet efter.

Eleverne er typisk udredt i børne- og ungdomspsykiatrisk regi eller hos en privatpraktiserende børne- og ungdomspsykiater og er blevet diagnosticeret med fx Infantil Autisme, Aspergers Syndrom eller Atypisk autisme. På skolen bliver de forskellige diagnoser alle italesat som autisme, og fremadrettet vil man også benytte betegnelsen "autismespektrumforstyrrelse" i forbindelse med implementeringen af diagnosesystemet ICD-11.

Eleverne er ligeså forskellige som alle andre skoleelever, men har på deres egen individuelle måde udfordringer indenfor socialt samspil, kommunikation og forestillingsevne, som der skal støttes op om. Mange har tillige en anderledes sansebearbejdning, som i forskellig grad påvirker deres måde at fungere på.

Kognitivt funktionsniveau

Vores elever spænder vidt indenfor normalområdet, men eleverne fungerer side om side i hverdagen og har deres ressourcer og udfordringer på forskellige områder.

Det kognitive funktionsniveau er typisk blevet undersøgt i PPR-regi eller i løbet af udredningen. De fleste børn er i den forbindelse blevet testet med WPSSI (4-7 år) eller med WISC (6-17 år). Mange af vores elever har en såkaldt ”ujævn kognitiv profil” – det vil sige at de kan have ressourcer på enkelte områder, mens de er mere udfordrede på andre områder.

Begavelse ikke kan stå alene som et mål for barnets forudsætninger for at indgå i undervisningen og udvikle sig fagligt. Begavelse indgår i et komplekst samspil med blandt andets barnets koncentrationsevne, følelsesmæssige overskud og selvværd, evne til at planlægge og organisere, at regulere sine følelser og at udsætte umiddelbare behov. Der kan også være andre faktorer i barnets omkringliggende omgivelser, som påvirker deres muligheder for at udnytte deres potentiale.

Andre diagnoser end autisme

Nogle elever har andre diagnoser sammen med deres autisme. Det kan være diagnoser som ADHD, ADD og OCD. Autismen skal dog stadig være den primære diagnose.

Der er også en del elever, der har tilstødende belastningsreaktioner, som blandt andet kan komme til udtryk som forhøjet ængstelighed/bekymringstendens, skolevægring og søvnforstyrrelser. Nogle elever har også læsevanskeligheder eller ordblindhed.

En del elever og forældre oplever, at belastningssymptomerne aftager, når hverdagen i højere grad er tilpasset den enkelte elev og der tages højde for autismen. For andre bliver komorbiditeten dog ved med at være fremtrædende i symptombilledet, og den kan fylde mere i perioder, hvor eleven af én eller anden grund er mere belastet.

Når vi optager elever på skolen, er det vigtigt for os, at vi er det rigtige tilbud til den enkelte elev, og at vi vurderer at vi kan være med til at bringe eleven i trivsel og udvikling. Ullerødskolen er en specialskole og er bygget op omkring en autismepædagogisk tilgang – vi er ikke en behandlingsskole. Hvis eleven har diagnoser, som fylder mere i symptombilledet end autisme og som er behandlingskrævende, vil andre tilbud nogle gange være bedre til at imødekomme deres behov og hjælpe dem videre. Det er en vigtig drøftelse i visitationsprocessen, da vi helst vil undgå, at et barn og en familie skal ud i flere skoleskift end højst nødvendigt.