Fællesskaber i hverdagen

Fællesskabet

På Ullerødskolen vægter det sociale liv og fællesskabet højt – både i klasserne og på tværs af skolen. Det er vigtigt at eleverne tilbydes en hverdag, hvor den faglige undervisning og det sociale liv går hånd i hånd, og hvor der er støtte til at udvikle sig og udfolde sig på begge arenaer. At opleve sig selv som en del af en større sammenhæng, og at lykkes med at indgå i relationer og venskaber til andre jævnaldrende er en værdifuld erfaring for vores elever.

Der arbejdes løbende med fællesskabet og den sociale forståelse i klasserne. Både som en del af den faglige undervisning, men også i deciderede forløb med fokus på at være en del af en gruppe.

På skolen ønskes der med aktiviteter og fysiske rammer at facilitere skolens sociale liv. Udover skolegården, har skolen et stort fællesrum og køkken, hvor de elever som har lyst og overskud, kan samles. Der er mulighed for blandt andet bordtennis, airhockey og Active Floor, som benyttes aktivt både som en del af undervisningen, i det udvidede fritidstilbud og i pauserne. Den store sofa gør det muligt for mange elever at samles – enten for at tale sammen, bygge hule, lege – eller for at indtage en observerende position, hvor man måske samler mod til selv at tage del i de aktiviteter, der foregår.

I hverdagen er der en række aktiviteter på tværs af klasserne. Idræt og valgfag går på tværs af klasserne, ligesom udskolingens ”Torsdagsklub” samler alle skolens udskolingselever en gang om ugen.

teambuilding Fkl 2

teambuilding Fkl 1