Haver til maver

Haver til Mavers formålserklæring
"Haver til Maver dyrker virkelighedens skole, hvor børn arbejder med Mad, Have og Natur og udvikler sammenhængsforståelse. Alle børn har ret til en have."

Haver til Maver blev til på Krogerup Avlsgård i Humlebæk. Haver til Maver byder på mange forskellige aktiviteter. Omdrejningspunktet for dem alle er klassernes skolehaver, der skal passes fra april til oktober.

Derfra bevæger klasserne sig ud i andre aktiviteter i skoven, ved vandhullet, i landbruget eller i udekøkkenet. De aktiviteter tager alle udgangspunkt i arbejdet i haven.

På Ullerødskolen er det vores indskolingsklasse, som har glæde af aktiviteterne på Krogerup. Her er "højt til loftet", og de fleste af vores elever nyder det ugentlige besøg. At se vores lille havestykke vokse til fra den bare jord, vi sår og planter i, til den frodige have, der bugner af dejlige, økologiske grøntsager i september er lidt af et mirakel og alle anstrengelserne værd.
Et år var én af undervisningsgangene en tur til bistaderne, hvor eleverne var tæt på bier, stader og tavler. Derefter fulgte en meget inspirerende undervisning fra store plancher med flotte billeder. Til sidst blev der smagt på den gyldne honning. Naturvejledernes undervisningsform er konkret og nærværende, og de har efter mange års bekendtskab erfaring med vores elever.
Efter havearbejde/undervisning er der altid tid til en tur på halmballerne, hvor sanserne også bliver stimuleret, og der bliver løbet og leget.